donderdag 6 augustus 2015

Nederlands eten

Happen naar Peijnenburg, 8 kleintjes De Ruijter, Unox erwtensoep,Venco droptoppers zacht en zoet... wie kent ze niet? Allemaal typische Hollandse producten.


Vanochtend moest ik er opeens aan denken, waarom neem ik niet een lekker stukje ontbijtkoek bij mijn caffè latte? Normaal neem ik altijd fette biscottate met honing en jam. Een echt Italiaans ontbijtje. Maar vanochtend niet. En ik had ook 12,5 km hardgelopen, dus de ontbijtkoek ging erin als koek.

De Ruijter muisjes en hagelslag vind ik lekker. Erwtensoep en dropjes ook. Hier heb je zowaar "liquirizia" maar dat is lang niet zo lekker als de Hollandse Venco drop.

En dan last but not least... Koopmans pannenkoeken en schenkstroop. Ik heb een keer op een avond met vrienden pannenkoeken gemaakt, nou ja, ik heb het iemand laten doen die kok is :) maar uiteraard ben ik het niet verleerd. Pannenkoeken met appel, kaas, rozijnen of spek. Heerlijk!


En dit ligt nog allemaal bij mij in de kast. Naast de vele pasta's, tomatensauzen en tonijnblikjes. Veel Nederlandse producten kun je hier niet krijgen. En wat ik nou daadwerkelijk mis?! Eigenlijk niet veel.

Mijn moeder kan heerlijk "Nederlands" koken, maar met een "Duitse slag". Sauerbraten, Rotkohl, Sauerkraut en Reibekuchen. Daarvoor mogen jullie mij echt wel wakker maken. De keren dat ik in Nederland ben neem ik vaak een pakje Sauerkraut met rookworst mee naar Italië. Zelfs in juni heb ik nog een pan Hollandse "crauti" gemaakt. Njam!

Toen ik in Trentino woonde, kon ik mijn ei wel kwijt qua eten, "i crauti". Heerijk met spek en polenta. Overigens, afgelopen woensdag op de markt in Castiglione del Lago heb ik zowaar gefrituurde polenta kunnen kopen bij een stand waar ik vaak mijn gebraden kippetje haal. Dat is echt een berggerecht "polenta",  iets wat ze eten in het Noorden van Italië. Maar blijkbaar maken ze hier in Umbrië soms uitzonderingen. Het heeft me ontzettend gesmaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten