dinsdag 25 augustus 2015

Isola d'Elba

Voor de eerste keer ben ik op het eiland Isola d'Elba (Toscane) geweest. Elba ligt op ongeveer 10 km afstand van het vaste land Italië. Met de veerboot vertrek je vanaf Piombino naar de hoofdstad Portoferraio.

Op weg van Piombino naar Portoferraio
Portoferraio
Gewoonlijk is het vanaf Castigione del Lago ongeveer 2,5 uur rijden naar Piombino. Maar de heenreis verliep anders dan gepland. Vanwege wegwerkzaamheden op de route naar Grossetto was er een omleiding door de Toscaanse bergen. Maar Italië is Italië niet als je wordt omgeleid, en weer via dezelfde weg terug wordt geleid. Al met al is het wel goed gekomen, alleen je rijdt een beetje extra om...

Het was twee jaar geleden dat ik laatst heb gezwommen in de zee. Het was een korte vakantie op Isola d'Elba weliswaar, maar genoeg om te genieten van het warme weer, de mooie stranden en het lekkere eten op het eiland.

Topinetti
Sansone
Sansone
Terranera
De twee stranden die ik kan aanbevelen zijn het rotsstrandje Terranera in Porto Azzurro, en Sansone in Portoferraio. Het kan er weliswaar druk zijn, zoals in Sansone, maar de uitzichten zijn subliem, het water is kraakhelder en de stranden zijn schoon. Alsof je in Sardinië bent. Met je snorkel kun je de mooiste vissen aanschouwen.



Isola d'Elba is ook een eiland voor sportliefhebbers. Hardlopers, fietsers, duikers.. je komt ze overal tegen. Vanaf Porto Azzurro kun je mooi lopen naar Capoliveri. Capoliveri is een klein bergdorpje waar vandaan je 's avonds bij zonsondergang een geweldig uitzicht hebt over het eiland en de andere eilanden die je verder weg ziet liggen.

Uitzicht Capoliveri


Van de drie dagen heb ik twee keer hardlopen. 1x 12,75 km en 1x 8 km. Op mijn schema stond voor maandag 8 km : 5 min/km, zonder dat ik op het schema had gekeken heb ik gewoon gelopen wat ik moest lopen. Alsof het op mijn lijf stond geschreven...

Het trainen gaat heel goed overigens, dat is heerlijk. Dit is de route die ik heb gelopen Garmin Connect. Je moet wel een beetje oppassen op het verkeer op de weg, maar als je eenmaal naar boven richting Capoliveri loopt is het goed te doen.

De zomeravonden zijn lang op Elba, de dorpjes zijn vol met souvenirwinkels, restaurantjes, pizzeria's, wijnbarretjes, gelateria's en noem maar op. Over het algemeen vind ik dat de dorpjes veel op elkaar lijken. In elk plaatsje heb je wel 4 of 5 parfumwinkels van Acqua dell'Elba. Een parfum afkomstig van het eiland Elba. Bijna elke vrouw wil wel zo'n "aandenken" toch? Een heerlijke parfum die je doet denken aan de mooie stranden en het heldere water. Er zijn ook winkels van Acqua dell'Elba in Turijn, Florence, Siena en Milaan.

De terugreis verliep via Marina di Cecina (Toscane). Daar stond mijn mountainbike. Dit was nu een goede gelegenheid om de fiets op te halen. En wel na drie jaar! Vanuit Piombino zit je binnen 40 minuten in Cecina. De banden waren erg zacht, de remmen moesten nagekeken worden, kortom hij begaat nu een facelift bij de fietsenmaker in Castiglione del Lago. Het ziet er naar uit dat ik binnenkort naast het hardlopen ook mooie fietstochten zal gaan maken in Toscane en in Umbrië!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten