zaterdag 29 maart 2014

skiën in Val di Fassa

Het lijkt alweer weken geleden dat ik op vakantie geweest ben, ook al zijn het maar 5 dagen dat ik weer in Umbrië ben. Ook niet vervelend overigens, en daarbij het is mijn thuis. Het is hier prachtig aan het Trasimeense meer! Maar een weekje zonder internet, geen werk, en daarbij ook een paar heerlijke dagen in Trentino vakantie gevierd te hebben... blijkbaar heb ik het verdiend!

Het weer was geweldig. Alleen de sneeuw was toch niet helemaal top. Het was in Noord Italië de afgelopen weken warm geweest. Op het moment dat ik Vigo di Fassa binnen reed zag ik 20 graden staan, en dan ben je al op 1400 m.

Wat fijn om weer op de latten gestaan te hebben. En leuk weer mijn collega's van Hotel Renato gezien te hebben. Ik zag me nog in een dirndl rondlopen, maar dit keer stond ik aan de andere kant. Ik heb er 1x gegeten, en het was werkelijk voortreffelijk. Ik kan het iedereen aanraden voor een vakantie in de Dolomieten. Want buiten dat het hotel mooi is en dat je er lekker eet, worden er verschillende excursies georganiseerd door de eigenaar van het hotel. Erg leuk!

Mooie skitochten heb ik gemaakt. Met familie en vrienden ben ik in Carezza, Cortina d'Ampezzo en Passo San Pellegrino geweest. En wat een uitzicht vanuit Lagazuoi, Cortina d'Ampezzo! We hebben de gondellift naar boven genomen naar het panoramaterras, waarvandaan we de tocht voortzetten. En wat blijkt, hier is ook een film van James Bond opgenomen. De scenes in de gondellift. En volgens mij weet ik wel welke film dat zou kunnen zijn. Een leuk weetje...

De Dolomieten blijven mij fascineren. Die puntige bergen. Ze zijn ook niet voor niks toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Als je vanuit het zuiden, Umbrië in dit geval, via de A1, de A22 "Brennero" naar het noorden neemt, dat is de weg die ik altijd rij, ga ik bij Bolzano Zuid eraf voor Val di Fassa. Bij de afslag kun je de bergen al in de verte zien. En dat vind ik zo fantastisch. Ja, ik kan er niks aan doen. Ik ben nou eenmaal een bergliefhebber!

Voorheen ging ik wel eens in Oostenrijk skiën of in Frankrijk, maar daar zie je mij niet meer. Misschien ben ik verpest. Ik heb nou eenmaal mijn voorliefde voor Italië. Ik woon er, en ik vind het er heerlijk... en zeker nu het voorjaar komt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten