zondag 19 mei 2013

Pentecoste

Dat is Pinksteren in het Italiaans.  En dat is het vandaag, Eerste Pinksterdag. 19 mei, vandaag dus, is mijn officiële eerste werkdag in Hotel Bambolo, Castagneto Carducci Toscane. Vanochtend ontbeten en kennisgemaakt met enkele gasten die hier verblijven. Hier zijn ook Nederlanders! "Het is hier geweldig" was het antwoord toen ik vroeg hoe ze het hier hadden. Ze wilden ook naar Florence en Siena gaan maar er is hier zo veel te doen, dat ze maar in de buurt blijven om de lokale plaatsjes en stranden te bezoeken. En dat klopt ook, hier is ook veel te zien en beleven. Wat dacht je van Bolgheri, Castagneto Carducci, San Vincenzo, Cecina, Volterra, San Gimignano...allemaal dichtbij. Maar het allerbelangrijkste voor de gasten blijft nog altijd het eten! Elke dag moet je gewoon alles willen proeven, de echte Toscaanse keuken. En daarvoor ben je ook in Toscane! Nou weet ik nog niet waar precies je echt lekker kunt eten, daarvoor moet ik nog veel restaurants uitproberen..

Gisteren ben ik bij SoleLuna geweest. Een bar/restaurant aan de kust van Marina di Donoratico. Op advies van Roberto, de eigenaar van het hotel ben ik daarheen gegaan voor een aperitief. Dat zijn vrienden van hem. Daar heb ik kennis genomen met Alberto, de barman en eigenaar van SoleLuna, en de vrouw van Alberto. De kok. En het klopt allemaal, er staan allemaal lekkere hapjes op de bar. Je bestelt een glas wijn of wat anders en je kunt heerlijk "stuzzicare". Alleen een kritisch puntje....de Spritz kunnen ze in Toscane niet maken. Daarvoor moet je toch in de Veneto zijn of in Trentino. Dus, ik houd het daarom bij de wijn....en in Toscane heb je hele, maar dan ook hele lekkere wijnen!

Eindelijk schijnt nu de zon..het weer is niet om over naar huis te schrijven. Veel regen, dus dat houdt in weinig naar het strand. Maar goed. Wel lekker om te gaan hardlopen. Gisteren bijvoorbeeld ben ik weer wezen lopen in de pineta. En ik kom zowaar een goede vriend van mij tegen. Federico is een super sportman. Hij heeft de ultramarathon (100 km) gelopen in Toscane, hij heeft meegedaan aan triatlons, marathons en .... Volgende week neem ik deel aan een wedstrijd van 10 km in Bibbona samen met hem en Claudia, een atlete, die ook erg snel is. Zij loopt gemakkelijk een marathon binnen de 3 uur...kom ik met mijn 3:37 in Limone. Nou goed, maar om alvast in de marathonsfeer te komen doe ik lekker mee! Gisteren hebben we een stuk samengelopen en zo bijgekletst over alles en nog wat. Hij gaat voor mij een schema maken voor de marathon van Venetie. Hij adviseerde mij per week ongeveer zo 100 km te lopen...ai! Vier tot vijf keer in de week trainen. Dat is veel, maar ik ga er gewoon voor. Dit is een belangrijke marathon voor mij. Tien jaar geleden waar het allemaal is begonnen. Mijn liefde voor het land. En dit jaar ga ik de marathon van Venetie lopen. Dat is toch mooi? En ik weet al, bij de finish op het San Marco plein staat Antonio te wachten met een goede Spritz en patatine (chips)...kijk er nu al naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten