zaterdag 14 juni 2014

Voetbal

Waarom zou ik een Nederlandse krant kopen in Umbrië als ik het nieuws via internet lees. Nederlands nieuws, maar uiteraard volg ik ook de Italiaanse kranten. Als het even kan, in een bar of zo lees ik graag de Corriere dell'Umbria. De Gazetta dello Sport vind ik niks. Ik volg het voetbal niet (meer) in Italië. De interesse is gewoon weg. Voetbal is hier religie. Als er belangrijke wedstrijden gespeeld worden gelden er geen regels meer. Alles mag en kan. De fans gaan dan helemaal los!
Er zijn ook voetbalfanaten die zich werkelijk interesseren in alles wat met voetbal te maken heeft, dus ook in privélevens van voetballers.

Bij de autogarage, waar ik een afspraak had afgelopen donderdag, werd in de wachtruimte een programma uitgezonden over de Italiaanse voetballers en hun vrouwen. Big news: Mario Balotelli heeft zijn vriendin ten huwelijk gevraagd. Ze zijn intens gelukkig. En ik kan het weten. Ik heb het tweetberichtje van zijn vriendin op TV gezien! Is dit belangrijk? Ja dus!

Che dire...

Gisteravond tijdens de wedstrijd Spanje - Nederland heb ik immens genoten. En ik voelde me nog meer Nederlandse dan ooit. Trots om te zien hoe er gespeeld werd en met hoeveel we hebben gewonnen. Trots op Robben en Van Persie, "fiera" op iedereen eigenlijk! Vanochtend kon ik het niet laten, en heb ik De Telegraaf gekocht bij een Tabacchi. Alles oranje. De foto's liegen er niet om. Euforie, kippenvel, feest. Wat mooi. Dit neemt niemand meer van ons af.

Oranje is hot in Italië!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten