zondag 1 december 2013

prima donna

Vandaag heb ik deelgenomen aan een hardloopwedstrijd van 11 km in Sinalunga. Een klein dorpje in de provincie Siena, Toscane. Daar moet ik trouwens nog steeds aan wennen. Dat je vanuit Umbrië zo in Toscane zit. Je ziet verkeersaanduidingen naar Perugia, Montepulciano, Siena, Roma..dat is wat anders dan Vlaardingen of Schiedam. Niet dat dat minder is, maar toch vind ik dat best een luxe.

Sinds kort train ik met de groep Filippide. Een kleine atletiekvereniging in Castiglione del Lago, Umbrië. Vanochtend ben ik vroeg opgestaan want ik werd opgehaald door Angelo om 8.00 uur 's ochtends bij DE camping van Castiglione del Lago. Omdat ik in oktober de marathon van Venetië heb gelopen heb ik in de maand november heel weinig getraind. Maar sinds de laatste 1,5 week heb ik het weer een beetje opgepakt. Ik voel me nog niet helemaal fit, maar toch. 11 km is te doen. Ik had doorgegeven aan Giovanni, teamlid van Filippide, dat ik de 11 km wilde lopen. Hij ging ons alvast inschrijven.

Het parcours van de wedstrijd was prachtig. We liepen alleen maar op het platteland, dus niet op geasfalteerde wegen, wat nogal zwaar is. We liepen door de blubber. Ik liep gemiddeld 5/km en dat was niet slecht. Na een aantal km kreeg ik zelfs te horen: "sei la prima donna". Je bent de eerste vrouw! Ik dacht oh oh, niet te veel nadenken, gewoon door blijven lopen, en genieten. En bij de finish...Yes! Ik heb lekker gelopen. En misschien toch een beetje gewonnen....

Na afloop van de wedstrijd konden we thee, maar ook wijn! pakken met brood en "coppa" varkensvlees, panettone en pandoro. De wedstrijd was "non competitiva", dus er waren geen prijzen. Ik zag me eerst weer naar huis gaan met kaas, worsten, en olijfolie. Dit keer dus niet. En daar gaat het natuurlijk niet om. Maar dat is typisch Italiaans bij "kleine" hardloopwedstrijden. In plaats van een zaklampje of een vaantje bij de finish krijg je eten mee naar huis! En niet zo'n beetje ook.

Gisteren heb ik mijn contract getekend voor een appartement in het historisch centrum van Castiglione del Lago. Een plaatsje aan het Trasimeense meer. Een bilocale (tweepersoonsappartement) met keuken, slaapkamer, badkamer en een enorm terras. Daar zie ik me al helemaal zitten van de zomer met een goed glas wijn. Life is good in Umbria!

mijn favoriete barretje in Passignano


Geen opmerkingen:

Een reactie posten