donderdag 1 september 2011

pane di Strettura

Wist je dat Strettura redelijk bekend is in Italië? Laat staan in Umbrie? Het brood wat hier gemaakt wordt is van grootmoeders recept. Water, bloem en natuurlijke gist, geen zout. Niets meer en niets minder. Zeker een paar uur moet de mengeling rijzen voordat het de oven in gaat. Elke dag wordt een restje beslag bewaard voor de dag erop. Water, bloem en gist worden dan weer toegevoegd, het mengsel wordt gekneed door grote machines, en het beslag komt weer als broodjes uit de machine. En zo gaat het dag in en dag uit, nacht in nacht uit. Ik ben een paar weken geleden naar Alimentari Vantaggi geweest op een zondagochtend vroeg. Ik wilde graag zien hoe dat overheerlijke brood van Strettura gemaakt wordt. Ik heb Salvatore ontmoet, een Filipijn, die daar elke dag werkt. Ik vond het erg leuk om te doen en te zien hoe die productie  allemaal in zijn werking ging. Ik heb de broden in de erg hete oven gedaan. Ja, ik word nog een ervaren broodbakker! Volgende week woensdag ga ik weer samen met een groep Australiërs en Antonella gebak, koekjes en dus ook het beroemde brood maken! Ik heb er nu al zin. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten