woensdag 2 oktober 2013

Venice

Geen idee hoeveel keer ik in deze stad geweest ben, maar veel, heel veel.. En het verbaast me altijd weer dat er zo enorm veel toeristen zijn. Als je bij de toplocaties komt sta je vaak gewoon stil omdat je er niet kunt langslopen. De ene groep toeristen volgt de andere.
Piazza San Marco blijft altijd iets magisch hebben. Maar bij de Rialto ben ik gewoonweg het meest. Ondanks dat het er zo druk is. Maar ik vind het heerlijk om mijn vrienden te zien. Die werken daar in de buurt. Dus her en der een spritz drinken met een traditioneel "Cicchetto" of tramezzino (sandwich) is voor mij het ultimatum. Genieten, kletsen, lekker eten en drinken.

Gisteravond heb ik ontzettend goed gegeten bij Bancogiro. Een typisch "trendy" Venetiaans visrestaurant. Ik was daar al eerder geweest, maar dan voor een aperitief. De mensen die daar werken zijn aardig en sympathiek. De eigenaar van het restaurant loopt marathons. Hij heeft de marathon van Venetië in 2 uur en nog wat gelopen. Dus als snel was de klik..

Ik was gisteravond in goed gezelschap. Antonio heeft een bar. We kennen elkaar al 10 jaar. En we zijn nog altijd hetzelfde gebleven. Dankzij hem ken ik Venetië als geen ander. Natuurlijk ook dankzij mijzelf ben ik geen vreemde in deze stad. Maar hij heeft mij vaak meegebracht naar de beste restaurants, bars en plekken. Het echte Venetië. Hij werkt hard. Elke dag weer in de bar. Cappuccino's maken, sandwiches, spritz en noem maar op. Dag in en dag uit. Dat valt niet altijd mee... Wij zien alleen het mooie van deze stad maar ook hier geldt, er wonen en werken is heel anders. Ik kan me herinneren dat ik een keer ben mee geweest naar Mestre om boodschappen te doen voor de bar. Alles stapel je op een karretje en hup trapje op, trapje af. De steegjes "calle" zijn smal, en als er ook veel mensen zijn in Venetië..is dat soms niet makkelijk.

En zo hebben we weer bijgekletst zoals altijd. Over alles en nog wat. Het eten was werkelijk heerlijk. Zwarte polenta met vis, garnalen, de pasta met vis, tonijn ... en het toetje dan. Dit is heel standaard, maar zo'n tiramisù heb ik nog nooit geproefd zo lekker! Kortom een super locatie om heen te gaan. Goedkoop is het niet, maar zeker de moeite waard. Ook al ga je er alleen heen voor een spritz of prosecco met een Venetiaans Cicchetto. De sfeer is gezellig.

Rialto vismarkt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten