zondag 27 september 2015

Een bezoek aan Nederland

De tijd van wijnoogst is aangebroken. De olijven worden binnenkort geplukt. Het is weer herfst in Umbrië!

Mijn bezoek in Nederland vorige week was kort maar krachtig. Ik ging 1 dag naar de Social Media Marketing Week Rotterdam, en verder een paar dagen bij mijn ouders doorbrengen.

Voor de Social Media Marketing Week in Rotterdam had ik de "Wednesday" pas: Social & Innovation in Business. Het was een interessante marketing dag met veel tips & tricks. Ik heb de meeste presentaties bijgewoond, zo ook die van Jordi van de Bovenkamp. Heel leuk! Jordi is directeur bij Boomerang Create, een zusterfirma van de welbekende Boomerang Media (bekend van de Freecards die je kunt vinden in bars en cafés). Boomerang Create maakt social content voor o.a. KLM en Heineken.

De beroemde kopbal van Van Persie!
Heineken bier Kampioenschap
Ik keek mijn ogen uit. Veel informatie was mij al bekend, maar ik heb er ook geleerd.

Het ging door mijn hoofd dat de zaken hier in Italië toch anders lopen.

Ik woon in een middeleeuws dorp in Umbrië. En dan ga je naar zo'n bijeenkomst in een stad als Rotterdam. Ik kan niets anders zeggen dat het contrast enorm is. Social media biedt zoveel mogelijkheden. Alles is digitaal, praktisch en snel. Maar hier?

Italië loopt achter. Misschien dat het in het Noorden iets anders is, maar in midden Italië is het soms werkelijk alsof je terug gaat in de tijd. De tijd waarin je de rekeningen contant moet betalen bij het postkantoor. Ik spreek uit ervaring.

Bij het postkantoor is het altijd druk. De persoon achter het loket stempelt, knipt, belt en haalt de formulieren door een "ratel"machine. Je tekent daarna het formulier en je hebt betaald! En dat niet alleen, zodra je wordt geholpen staan de mensen die na jou komen bijna naast je om even iets tussendoor te vragen aan de persoon achter het loket. Dat doen ze ook als je bij de dokter zit, "dottoressa, ho solo una domanda veloce". Heel normaal, maar niet voor de "dottoressa" natuurlijk en ook niet voor mij of voor de patient in deze. Over het algemeen is wachten achter de streep of op je beurt voor een aantal "locals" vaak een uitdaging.

Je moet het meemaken...

Maar aan de andere kant kan Nederland ook weer leren van Italië. In Italië hebben we een eetcultuur. In Nederland is dat ver te zoeken. Bij de Social Media Marketing Week kregen we als lunch kadetjes, en in de oven opgewarmde saucijzenbroodjes met wat fruit toe. Er was niks te drinken, zelfs geen water. En ook geen melk!

Dat is hier ondenkbaar. Ook al is de crisis duidelijk voelbaar in Italië. Op eten en drinken wordt niet bezuinigd. Dit wil niet zeggen dat ik verwend ben, maar ik vind kadetjes met een plakje kipfilet en een blaadje sla niet meer van deze tijd. Mee eens?

Nederland heeft echt wel lekker eten, vind ik. Als ik in Nederland ben ga ik altijd vis eten. Maar ook de frietjes van Bram Ladage en de appeltaart vind ik onuitstaanbaar. Zijn dit misschien opties voor een lunch bij de Social Media Marketing week? Nee, maar misschien wel luxere pistolets met Hollandse kaas of Ossenworst? Of is dat weer echt Amsterdams? Maar wat dacht je van een kopje tomatensoep? Ik noem maar wat hoor.

Kibbeling
Nu ben ik weer een week in Umbrië, en twee hardloopwedstrijden heb ik al gelopen. Eén in Montepulciano, Toscane en één in Foligno, Umbrië. Pici, wijn en ijs zijn de revue allang gepasseerd. De kadetjes mis ik niet, en ook het weer in Nederland niet. Maar wel ..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten