woensdag 1 mei 2013

Fietstocht in Umbrië


Gisteren stond op het programma van het festival Umbriabeecoming de fietstocht "Pedalamaggio
2013 Escursione Enogastronomica in Mountain Bike". Een fietstocht met mountainbike inclusief lunch.

De dag ervoor hebben Marco en ik twee mountainbikes kunnen regelen via vrienden. Top! Gisterochtend om 8.45 uur moesten we ons inschrijven in het centrum van Terni, Palazzo Spada. Er waren best veel deelnemers. Het enige wat Marco en ik niet hadden waren twee helmen. Uiteindelijk heb ik er eentje kunnen scoren, maar Marco dus niet. Uiteindelijk niet zo slim, want de paden waren soms ongelijk en met stenen...maar goed.

De route startte in Terni, richting de Cascata delle Marmore. De toeristenattractie van deze omgeving. We fietsten voorbij de Acciaierie van Terni van de firma Thyssen Krupp. Een grote staalfabriek in Terni, waar Umbriabeecoming een rondleiding organiseert a.s. zaterdagochtend.
Aangekomen bij de watervallen mochten we via de entree met de fiets aan onze hand, lopend de watervallen bewonderen. Alleen er viel op dat moment geen watermassa naar beneden...jammer! Maar het idee was leuk. Toen volgden we de route naar Piediluco. De paden ernaar toe waren zeker niet vlak. Integendeel, het was zwaar! Soms waren ze ook smal en moesten we over beekjes gaan.
En ja, wat mij nog nooit is gebeurd, en nu dus wel, mijn ketting lag ernaast. Ai! Ja, ik weet wel hoe dat is gekomen. Ik liep zo ontzettend te klooien met de versnellingen dat het gewoon een keer mis moest gaan. Maar, de organisatie had zich perfect voorbereid en mijn ketting werd weer gemaakt. Super! De groep stond te wachten, en daarna gingen we weer gezamenlijk verder. Sport verbroedert..niet waar? De tocht werd steeds zwaarder want de paden werden alleen maar stijler en stijler. Maar ik heb het gehaald! En wat een ontzettend mooi uitzicht op de Valnerina! Groen en nog eens groen. Kleine pittoreske dorpjes zie je dan, wat wijnveldjes, hardlopers..ja ik ben toch meer een runner hoor. Als ik dat zie dan krijg ik gelijk weer zin om te lopen.
Nou goed, boven aangekomen met de fietsers gingen we via de weg, naar boven nog steeds, door naar Piediluco. Daar heb je een prachtig groot meer "Lago di Piediluco", waar je veel roeiers ziet trainen. Volgens mij traint daar zelfs het Italiaanse team.

De lunch. Uiteraard, want in Italië moet gegeten en gedronken worden. De flessen wijn stonden klaar, het brood (zonder zout zoals altijd), de kaas, de worst en de bonen. Ja, "groene" bonen. Die kun je zo pellen en de bonen eet je rauw. Best wel lekker hoor. Een praatje hier en daar gemaakt. Een vrouw uit Rome was er ook bij, Laura heette ze. En zij is speciaal hier gekomen voor de fietstocht. De hele groep was fantastisch. Daarbij organiseerden ze ook een tocht voor de allerkleinsten. Die tocht begon niet vanuit Terni, maar de kinderen werden met fiets en al gebracht met de bus naar Piediluco. En vanuit daar konden ze fietsen rondom het meer. Leuk toch?

Na de lunch gingen op een bootje met de fiets naar de overkant. En vanuit daar gingen we weer terug naar Terni. Onderweg moesten we een tak met bloemen in het water gooien. De boot werd daarvoor even stilgelegd. Keihard en kort moesten we allemaal tegelijk "ciao" roepen, waardoor we vlak daarna onze echo hoorden. Dat was grappig! En daarna moesten we een wens doen.

Ik vond het een geweldige tocht! Ik heb nu echt een stuk van Umbrie gezien die ik nooit ontdekt zou hebben met de auto. Ook de gidsen hebben uitstekend werk verricht. Een super georganiseerde fietstocht met leuke, sportieve mensen. Volgende keer ben ik er weer bij, jullie ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten