dinsdag 18 augustus 2015

Calici di Stelle

Het Italiaanse wijnevenement "Calici di Stelle" is altijd op 10 augustus, maar omdat het regende vorige week maandag in Umbrië en in Toscane, was dit wijnfeest in Montepulciano verplaatst naar maandag 17 augustus.

Nobile di Montepulciano

Calici di Stelle betekent letterlijk "wijnglazen van de sterren". Maar je kunt het beter noemen de "nacht van de sterren", want bij elk vallende ster mag je een wens doen. Blog Ciao Tutti heeft over de Calici di Stelle een leuke blog post geschreven.

Calici di Stelle is echt een zomers feest waarin wijn, maar ook eten en muziek niet weg te denken zijn. Ik heb zo'n wijnfeest nog nooit meegemaakt. Althans, niet dat ik me kan herinneren. Ik ben drie jaar geleden in Pomarance (Toscane) naar een wijnfeest geweest, en in Spoleto (Umbrie) vorig jaar en dit jaar. In Spoleto is het jaarlijkse evenement Vini nel Mondo. Beide wijnevenementen staan niet in het teken van het feest "San Lorenzo" oftewel "Calici di Stelle", maar dat zijn festivals waar je wijn kunt proeven.

Montepulciano heeft 8 contraden, oftewel wijken: Cagnano, Collazzi, Le Coste, Gracciano, Poggiolo,  San Donato, Talosa en Voltaia. Gisteravond had je in elke wijk een "taverna". Een taverna is een gezamenlijke eetlocatie waar gekookt, gedronken en gegeten wordt. Wij zijn in de wijk Voltaia gaan eten.
Het menu bestond o.a. uit pici, tagliatelle, grigliata mista, salsiccie, tagliata di manzo en costolette di maiale. Dit zijn primi (pastagerechten) en secondi (hoofdgerechten). Bij het eten kon je een "calice" kopen. Een wijnglas van 12 Euro waarmee je 3 glazen Nobile di Montepulciano kon proeven en 2 glazen Rosso di Montepulciano.

Rosso di Montepulciano en Vino Nobile di Montepulciano
antipasto
Ik koos voor een biefstuk (tagliata) met rucola sla en parmezaanse kaas. Bij de tagliata past een Nobile heel goed. Maar om te beginnen nam ik eerst een Rosso di Montepulciano.

Gattavecchi Rosso di Montepulciano
tagliata di manzo
Je proeft heel duidelijk het verschil tussen een Rosso di Montepulciano en een Nobile di Montepulciano. Hou me ten goede, ik ben noch oenoloog, noch sommelier, maar ik proef wel het verschil.



bonnetjes "stelle"
Men zit aan lange tafels te eten en te drinken. Het eten is buitengewoon erg goed. En dan heb ik het niet over de wijnen. De gerechten zijn altijd bereid met pure en locale ingrediënten. De producten zijn vers.

De laatste twee "sterren", bonnetjes, besteedden we aan twee goede wijnen op de Piazza Grande in hartje centrum van Montepulciano, met live muziek en veel publiek. Een hele leuke avond in goed gezelschap.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten