woensdag 27 augustus 2014

cocomero

Cocomero is niet de komkommer zoals jullie wellicht denken. Komkommer in het Italiaans is cetriolo. Cocomero is watermeloen. Het is nu de periode van de watermeloen en de vijgen (fichi). Vijgen groeien nu her en der in Umbrië aan de bomen. Als je geluk hebt kun je ze plukken en opeten. Lekker!

Ik zit nu echt met een enorme waterbuik. Veel te lekker die cocomero. Na mijn lunch heb ik wat stukken genomen. Gisteren had ik een halve cocomero meegekregen van vrienden waar ik een gezellig etentje had. Daar hebben we cocomero als toetje gegeten. Nou had ik ook nog een mini cocomero in de koelkast... misschien een beetje te veel van het goede?

Het leventje in Umbrië gaat zo z'n gangetje. Er is veel gebeurd in de tussentijd. Het weer is momenteel zonnig, en bijna elke avond geniet ik van een glas Umbria Rosso op mijn terras met uitzicht op het Trasimeense meer. Soms denk ik wel eens, waar heb ik dit toch aan verdiend? Maar ik heb het verdiend. En nu geniet ik er des te meer van. Umbrië vind ik eigenlijk wel een van de mooiste streken van Italië. Nou wil ik niet chauvinistisch zijn, maar het is zo. De groene natuur, het eten, de "middeleeuwse" dorpjes, de koffie, de dolci, de mensen...

Als het even meezit zit ik zo in Florence. Of ik neem de trein naar Rome. Maar wat dacht je van Orvieto of Perugia? Hardlopen in de Umbrische heuvels is geen straf. Hier zie je landschappen waar je villa's ziet staan met cipressen langs de oprijlanen, meren, zonnebloemvelden, agriturismo's, varkensboerderijen, olijfgaarden en wijnvelden. Zo nu en dan rijdt een tractor voorbij ... mooi!

landschap Umbrië

cocomero
uitzicht vanuit mijn woonkamer Castiglione del Lago
sagra in Toscane


Geen opmerkingen:

Een reactie posten